Wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt en de tandarts of mondhygiënist de stoel omhoog zet om met je te praten, kan dat soms een beetje zenuwslopend zijn. Maar eigenlijk draait het allemaal om jouw gezondheid, dus dat is goed, ook al betekent een gesprek vaak een advies voor een behandeling of verandering in levensstijl. Maar wat maakt een goed gesprek waar je echt iets aan hebt? Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beide longartsen, hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de interactie tussen zorgverleners en patiënten. Hoe kun je als zorgverlener een advies op een goede manier overbrengen zonder betuttelend, bazig of irritant over te komen op de patiënt? Als patiënt wil je immers niet behandeld worden als een kind, maar juist met respect en op gelijkwaardige basis. Het is ook belangrijk om kritisch te kijken naar hoe je behandeld wilt worden door je zorgverleners. Wanda de Kanter en Pauline Dekker hebben een video gemaakt in een tandartspraktijk voor tandartsen en mondhygiënisten, waarin ze een rollenspel spelen. Ze laten twee verschillende gesprekken zien, één hoe het absoluut niet moet (met een vleugje humor) en één behulpzaam gesprek dat wel werkt. Ze tonen een wetenschappelijk bewezen methode waarop een zorgverlener de patiënt kan begeleiden naar gezonder gedrag zonder belerend of betuttelend te zijn. Het gespreksonderwerp is stoppen met roken, maar de lessen die hieruit getrokken kunnen worden zijn ook relevant voor jou als patiënt. Bekijk de video
hier.